Chyby při tvorbě loga, které vás můžou stát víc, než si myslíte

Tvorba loga se může zdát jako jednoduchý proces – vyberete grafika, schválíte návrh a hotovo. Ve skutečnosti navrhnout a vymyslet kvalitní logo vyžaduje promyšlený přístup, protože jde o základní kámen identity značky. Bohužel se při jeho tvorbě často opakují stejné chyby. Tohle je 10 nejčastějších přešlapů, kterým se vyplatí vyhnout.
Příliš složité logo
Logo má být jednoduché, zapamatovatelné a použitelné i v malém rozměru. Přehnané detaily, stíny, efekty nebo miniaturní texty se na vizitce nebo jako favicon ztratí.
Špatná volba barev
Použití příliš mnoha barev, nevhodných kombinací (např. špatný kontrast), nebo barev, které nefungují v černobílém provedení. Logo by mělo fungovat i bez barev – třeba na razítku nebo výšivce.
Nevhodný font
Použití „křiklavého“ nebo nečitelného písma, případně módních fontů, které rychle zastarají. Také častý problém: logo s textem bez úpravy písma (tj. žádná typografická práce).
Nedomyšlené varianty loga
Např. logo existuje jen ve vodorovné variantě, ale chybí jeho zjednodušená verze (např. ikona na sociální sítě, favicon, čtvercová verze atd.).
Nemít vektorový soubor
Vektorový soubor loga je důležitou součástí pro flexibilní a profesionální reprodukci.Pokud máte logo jen jako bitmapu (např. JPG, PNG, TIFF, BMP), tak se připravujete o možnost nekonečného zvětšování nebo zmenšování loga bez ztráty ostrosti a kvality. Dřív nebo později narazíte na technické limity a omezení bitmapové mapy, kdy bude nutné logo překreslit do vektorů. U složitějších log však může být takové překreslení časově náročné a finančně nákladné.
Chybějící formáty pro různé použití
Např. chybí verze pro tmavé/světlé pozadí, CMYK pro tisk, RGB pro web, průhledné pozadí atd. Tohle často řeší právě logomanuál, ale mnoho firem to vůbec neřeší.
Logo nebylo testováno v praxi
Nevyzkoušené použití na různých pozadích, v různých velikostech a médiích (web, tisk, merch). Logo pak může selhávat tam, kde mělo zářit.
Podcenění významu logo manuálu
Logomanual je o klíčový nástroj pro správné a konzistentní používání loga. Manuál přitom slouží jako průvodce pro práci s vizuální identitou – od barev, přes písma až po umístění loga. Bez něj je konzistentní a dlouhodobá komunikace prakticky nemožná.
Licence
Logo je autorské dílo, jehož užívání je umožněno formou licence. Společně s cenou loga by jste měli obdržet vždy výhradní a neomezenou licenci, která vás nebude nijak omezovat.
Tvorba profesionálního loga je investicí do budoucnosti vaší značky a firemní identity. Právě proto se vyplatí nepodcenit žádný krok v celém procesu. Každá z popsaných chyb může vést nejen k finančním ztrátám, ale hlavně postavíte komunikaci se zákazníky na logu nepříliš dobrých kvalit a to za to určitě nestojí. Pamatujte: investice do profesionálního loga a správného procesu jeho tvorby se vždy vrátí v podobě silné značky, která obstojí v čase i v konkurenčním prostředí.